De mythes wat betreft promotionele items, een woordje uitleg

In de marketing wereld  zijn er meerdere mythes wat betreft gepersonaliseerde merchandise.  Marketing specialisten kunnen deze mythe van mijlenver herkennen maar negeren deze en nemen ze voor wat ze werkelijk zijn: mythes.

Helaas zijn er ook anderen die deze mythes voor waar nemen ook al is het tegendeel bewezen.  Uiteindelijk kiezen deze mensen er niet voor om promotionele items op te nemen in hun marketingcampagne.  Met als resultaat dat ze een belangrijk marktsegment verliezen.  We hebben de meest gekende mythes geïdentificeerd lichten graag toe waarom deze niet correct zijn.

mythes-promotionele-merchandising

Mythes met betrekking tot promotionele merchandising

Mythe #1: Promotionele producten worden niet gebruikt

Er is een grote variëteit aan gepersonaliseerde items wereldwijd.  Het is dus onmogelijk dat iedereen deze bruikbaar vind.  Niet iedereen kan elke gepersonaliseerde mok, T-shirt, shoppertas die men ontvangt gebruiken  Fout.

De waarheid: mensen houden ervan om gratis items te ontvangen.  Onderzoek uitgevoerd door PPAI (Promotional Products Association International)   wijzen uit dat 83% van de consumenten het appreciëren om een promotioneel item te ontvangen die ook een reclameboodschap bevat, 53% hiervan gebruikt deze items minstens 1 keer per week.

Dus aarzel niet en bied aan wat u wenst, u dient er enkel voor te zorgen dat de items die u verdeeld bruikbaar en relevant zijn voor de doelsegment van uw bedrijf.

Er is ook een andere weg die u misschien kan volgen; mensen geven extra items weg als een geschenk.  Het is niet beleefd om een geschenk weg te geven maar wat betreft gepersonaliseerde items is dit eerder een herbestemming van uw geschenk.

Het item bedrukt met uw logo eindigt in meerdere handen dan u wel denkt.  Dit betekent, het aantal personen dat in contact komt met uw logo groeit waardoor ook uw campgagne groeit. Het is wel bekend dat 62% van wie een promotioneel item ontvangt het aanbiedt aan iemand anders.

In de meeste gevallen zijn dit schrijfwaren. Iedereen heeft in zijn leven al minstens 1 x een balpen ontvangen.  Het merendeel gebruikt deze en geeft deze later op zijn beurt weg.

relatiegeschenk-met-een-reclameboodschap

83% van de klanten waarderen het ontvangen van een relatiegeschenk met een reclameboodschap

Mythe #2: Goedkoop is de beste keuze.

Wat betreft promotionele producten, de marketing specialisten  hun strategie is gebaseerd op 1 idee: hun logo of merk bekend maken bij een zo groot mogelijk publiek.  Met als gevolg dat men meesal kiest voor het goedkoopst en  niet het belangrijkste

Hoe dank ook, de pijs dient niet het enige aspect te zijn om rekening mee te houden. Omdat het item dat u gekozen heeft representatief is voor uw bedrijf, is de kwaliteit belangrijk aangezien deze gelinkt zal worden van uw logo of bedrijf.

Waarheid: goedkoper betekent niet beter. 

U koopt promotionele items, merchandising die een lange indruik nalaat bij de ontvanger.  Volgens PPAI herinnert meer van ¾  van hen het logo gedrukt op promotioneel materiaal, tot 12 maanden na ontvangst.

Wat u geeft blijft in de gedachten van de ontvanger.

Wenst u uw doelsegment te associëren met uw merk of logo, kies dan voor een passend en promotioneel product, gekozen op basis van hun behoeften.  Ga niet voor de goedkopere versie om geld te besparen, het zal u niet ten goede komen.

Bijvoorbeeld, indien  u uw bedrijf wenst te promoten met de hulp van gepersonaliseerde shoppertassen. Zorg er voor dat het item dat u selecteert van goede kwaliteit is.  Indien de tas zou scheuren bij gebruik de eerste maal dan zal de ontvangen geen goed gevoel overhouden , de kwaliteit dient  u dus zeker in het achterhoofd te houden.

Mythe #3: De traditionele commercial is de beste investering.   De beste TV – reclameboodschappen zijn deze tijdens sportwedstrijden.  Laten we ook niet de radio boodschapen en de gedrukte reclameboodschappen.  Mensen verantwoordelijk voor de marketingstrategie van een bedrijf werken met enorme budgetten voor reclamebedrijven  Fout.

De waarheid: wat betreft de traditionele vormen van publiciteit zijn de tijden veranderd.  De traditionele mediakanalen verliezen stilaan hun aantrekkingskracht.  Wat wil zeggen dat ze stilaan hun aan kracht verliezen.

Opdat uw boodschap zijn doel zou bereiken dient u een meer persoonlijke aanpak te hanteren en te focussen op het individu.  Promotionele objecten laten u toe om uw merk dicht bij de consument te brengen, uw logo ligt praktisch in hun handen.

Klanten mijden sommige vormen van reclame.  Laten we eerlijk zijn, vandaag heeft niemand het gedult om door de TV boodschappen te bladeren, tenzij het een grote sportwedstrijd is of een ander groots event.

Rekening houdend met het vorige, houd in gedachten dat promotionele merchandising heel dicht in de buurt komt.  Meer dan 89% van de consumenten herinneren de bedrijfsnaam van ontvangen promotiemateriaal die zij de laatsten 24 maanden ontvangen hebben. De kans is groot zij dit zullen vertellen aan hun vrienden.

Gepersonaliseerde  producten zijn zeer individueel en de klassieke mediakanalen kunnen dit nooit evenaren.

Mythe #4: Alle promotionele items bedrijven zijn hetzelfde.

Bedrijven actief in de promotionele product industrie doen allemaal hetzelfde.  Ze printen logo’s op verschillende objecten die  ze op hun beurt verspreiden aan hun klanten om ze te gebruiken in hun marketing campagnes.  Het maakt niet uit met welk bedrijf u werkt zolang u de items ontvangt die u wenst. : Fout.

Van op afstand lijkt dit waar te zijn maar niet alle bedrijven in de industrie zijn op dezelfde manier gebouwd.

De waarheid: vele spelers uit deze sector  hebben een klein bedrijf zoals een souvenirwinkkeltje.  Zij hebben geen opgeleid personeel en geen diverse afdelingen zoals de ontwerpafdeling, productie-afdeling,..  Meestal doet de eigenaar alles zelf zonder enige expertise.  Met als gevolg dat er kans is dat de promotionele items die u besteld heeft er niet zo goed uitzien  of worden niet geleverd zoals u wenst.

Niet alle kleine familiebedrijven kennen de promotionele producten in detail en hebben geen direct contact met de objecten   Vaak  hebben zijn niet de nodige kennis van alle items die op de makrt beschikbaar zijn.

Wanneer u een promtionele items leverancier selecteert, dient u dit aan te pakken alsof u een zakelijk akkoord maakt.  U wil dat een bepaald persoon verantwoordelijk is voor uw bestelling van start tot levering.  Om al uw vragen te beantwoorden, u te assisteren,…Dit is een belangrijke keuze die u dient te maken, het is uw merk dat u toevertrouwt aan een externe partner  en de manier waarop het doelpubliek uw merkt zal ervaren is heel belangrijk.

Dit is de reden waarom Samdam speciale teams heeft samen gesteld zoals sales, consultancy, ontwerp en productie, deze teams begeleiden u doorheen het gehel proces.

Mythe #5: Promotionele producten zijn niet blijvend.

Promotionele items hebben een slechte reputatie: goedkope rommel die u onmiddellijk weg wenst te gooien.  (Aarzel niet om mythe2 te lezen: goedkoper is niet beter).  Deze objecten worden niet vaak gebruikt en snel weg gegooid of weg gelegd, dit is het perspectief van vele Marketeers: FOUT.

De waarheeid: Door gebruik te maken van promotionele items kan u reclame maken voor uw merk. Data van het Advertising Specialty Institute (ASI) geeft aan dat mensen promotionele items bijhouden voor een gemiddelde termijn van 6,6 maanden.  Wat betekent dat uw merk voor meer dan een half jaar onder de aanacht van de klant wordt gebracht.  Hierbij enkele voorbeelden van de gemiddelde bewaarperdiode.

Uw merk onder de aandacht van de consument, hierbij enkele gemiddelde bewaarperiodes:

Wij hopen dat wij uw perceptie wat betreft promotionele producten hebben kunnnen wijzigen.  Promotionele items zijn doeltreffend ongeächt of ze individueel gebruikt worden of samen met andere reclamemiddelen.  Deze zorgen voor merkbekendheid, informeren de consument wie u bent of waar u voor staat.  Het doel is immers merkbekendheid opbouwen, versterken of als voorbereiding op een marktingcampagne.

Indien u bekend bent met andere misopvattingen wat betreft de promotionele industry dan nodigen wij u uit om de opmerkingenbox te gebruiken waar u uw mening kan toelichten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *