Hoe verschenen promotionele producten?

In een eerdere post hebben we vermeld wat promotionele items zijn, in de blog van vandaag vertellen wij u meer over de eerste promotionele items die gebruikt werden waren de buttons gebruikt in de Verenigde Staten door George Washington in 1789 wanneer hij verkozen werd.

In de jaren 1800 werden kalenders bedrukt en houten items werden geïntroduceerd maar kregen pas echt voet aan grond in de tweede helft van de 19de eeuw.  Dit was de start van een geheel nieuwe industrie van promotionele producten zoals we deze vandaag kennen.

Gepersonaliseerde kalenders

Gepersonaliseerde kalenders


Freemont Meek is een van de mensen die een aanzienlijke bijdrage heeft geleverd tot het ontwikkelen van de industrie.  Hij had een lokale drukkerij van een krant  in Coshocton, Ohio en experimenteerde met het bedrukken van andere items.

Nadat hij een kind zijn leesboek in de modder had zien vallen op Main Street begon Meek na te denken over een samenwerking met zijn vriend Cantwell, de eigenaar van een schoenenzaak.

Meek had een idee om tassen te bedrukken met een eenvoudige boodschap: “Buy Cantwell shoes”, alle kinderen die in de winkel kwamen kregen een tas die zij gebruikten om hun boeken naar school te dragen, op die manier maakte de winkel veel publiciteit in de stad. Hun idee was een succes en de verkoop van Cantwell zjin omzet ging de hooge in.

Na het ontwikkelen van een alweer een succesvol idee, gepersonaliseerde paardencovers, startte Meek zijn eigen onafhankelijke zaak: Tuscarora Advertising Co. stond in voor de verkoop van promotionele items tot 1889 zonder enige concurrentie. Ironisch genoeg was Meek zijn concurrent een andere journalist uit Coshocton Ohio, Henry D. Beach

Beiden ambieerden de toppositie in de niche waar ze actief in waren.  Om dit te bereiken probeerden ze elk materiaal mogelijk te bedrukken die onder de drukpers paste zoals hoeden, schorten, petjes, tassen, zwepen, naamkaarthouders, kalenders en ventilators.

Beach was de eerste die geïnteresseerd was in het bedrukken van metalen borden, al snel begon Meek zijn interesse te delen.  Ze waren er zich beiden van bewust dat het drukken van metaal een nieuwe productielijn zou betekenen.  Het idee werd opnieuw een succes en zij startten met het bedrukken van metaal platen.  Coca Cola en enkel andere bierbedrijven maakten gebruik van hun diensten, enkel van deze bedrukte platen zijn heden waardevolle collecter items.

Douane bierflessen

Douane bierflessen

Twee andere kranteneigenaars Thomas D.Murphy en Edward Burke Osborne uit Red Oak Iowa hadden een licentie ontvangen voor het bedrukken van kalenders tegen het einde van de jaren 1800.  Net zoals Meek en Beach, zij dienden ook naar een oplossing te zoeken om hun inkomsten te verhogen.

Osborne was degene die  er aan dacht om een afbeelding van het Red Oak Courthouse te drukken met reclame rond en een kaldender eraan vast gehecht.  Zijn idee was innovatief en werd een enorm succes.  Zelfs vandaag is er geen huis of kantoor zonder kalender.

Het verkopen van reclameruimte op kalenders was geen nieuw concept totdat Murphy en Osborne met het idee kwamen om  er een aantrekkelijk ontwerp van te maken.  De twee startten met het kopen van schilderijen en foto’s van artiesten en verbeterden het drukproces tot 3 kleuren.  Tot 1894 hadden Osborne en Murphy 94 werknemers waaronder 14 verkopers en produceerden 2 tot 3 miljoen kalenders per jaar.

Aan het einde van hetzelfde jaar, beëindigden Murphy en Osborne hun partnership.  Murphy verkocht zijn deel van de zaak aan Osborne die wilde uitbreiden.  Hij verhuisde zijn zaak naar Newark waar hij een nieuwe druktechniek in gebruik nam die we vandaag kennen als press printing.  Osborne zijn bedrijf breide zo uit dat hij een fabriek openden in Toronto, London en Sydney.

Aanpasbare promotionele producten

Aanpasbare promotionele producten

Historiek van de Vereniging

In 1904,verenigden 12 bedrijven van promotionele producten zich als een industriële vakorganisatie.  De leden bespraken de prijzen, nieuwe ideeën, verliezen, management,… en namen dan de nodige maatregelen.  Benjamin S. Whitehead de eigenaar van een promotionele items fabriek werd de eerste president van deze associatie wiens naam Advertising Manufacturers was.

In 1906 telde de organisatie reeds 56 leden, terwijl het eerbaar lid, Henry S. Bunting een hoge bijdrage leverde met zijn boek over promotionele artikelen en hun invloed op de zakenwereld.  In 1912 verklaarde de Advertising Federation dat dit een manier was van legaal reclame maken.

Vakbeurzen werden een deel van de de vakvereniging in 1941 en spelen nu nog altijd een belangrijke rol in het jaarlijks schema.  The 1999 winter show telde meer dan 4000 standen, vertegenwoordigd door 1400 leveranciers.

In 1928 vierde het zijn 25st verjaarding met 132 leden.  De industrie heeft zwaar geleden onder de Grote Depressie maar maakte een booming herstel aan het eind van de jaren 1940 wanneer de verkoop steeg tot 124 mijoen dollar.  De organisatie begon met het organiseren van seminaries om meer winstgevend en efficiënt te worden.

In 1928, the association celebrated its 25th anniversary, counting over 132 members. The industry was deeply affected during the Great Depression, but made a booming recovery at the end of the 1940s when sales recorded over 124 million dollars. The organization began hosting development seminars to help businesses be more profitable and efficient.

Vandaag telt de vereniging meer dan 10 000 leden met een totale verkoopomzet van 17,5 biljoen Dollar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *